... executive search, headhunting, koučink, mediace
Hlavní stránka » Jak získat práci » Pracovní pohovor - verbální a neverbální komunikace

Pracovní pohovor - verbální a neverbální komunikace

Verbální a neverbální komunikace

1. Kde a jak se posadit

Kam - ne do čela stolu, ne úplně do kouta, ne zády k oknu – neuvidí vám proti světlu do tváře.
Jak – přiměřeně vzpříměně, ne rozvalený posez ani nohy od sebe. Ruce do klína.
Podle toho, kde sedí ostatní, si buď sednete na určené místo (většinou naproti), ale výhodnější může být sezení „přes roh“ – nestaví vás do role „vyslýchaného“ a váš vztah je v tomto rovnocennější.

2. Nejprve poslouchejte

Na každém pohovoru vám dají informace o firmě – často mluví dlouze a zažila jsem pohovory, kdy tři čtvrtiny času hovořil personalista nebo vedoucí pracovník o tom, co jsou za společnost a jak to u nich chodí.

Sice jste přišel v domnění, že budou chtít vědět co nejvíce o vás, ale pokud hovoří, poslouchejte pozorně a aktivně – můžete klást doplňující otázky (ne moc) a občas glosovat „vážně?“ nebo „no to je úžasné/zajímavé/opravdu vyjímečné/ .. doplňte podle situace“. Váš zájem zcela určitě ocení.

Dělejte si krátké poznámky, později se vám budou hodit. Můžete k daným informacím klást doplňující otázky – velice ceněno (viz b. 4. Zrcadlení).

Udržujte přiměřený oční kontakt, ale nezírejte do očí pořád a bez přestání, nepůsobí to přirozeně.

3. Když se vás začnou ptát

Dávejte najevo, že jste pozorný a že posloucháte a o otázkách přemýšlíte. No, přemýšlejte o nich opravdu – nestřílejte odpovědi od boku. Ptejte se sám sebe, co se touto otázkou chtějí dozvědět (třeba u otázky „jaký jste vedoucí pracovník“ se mohou ptát, jestli si umíte získat přirozenou autoritu. Pozor na skryté významy otázek!).

4. Zrcadlení

O tom se už hodně napsalo. Znamená to, že s mírným zpožděním napodobujete gesta toho druhého. Když on se podrbe za ušima, uděláte to za chvilku (cca 5 vteřin) také. Když on má lokty na stole, po chvilce je tam dáte také.
Ale ještě účinější než fyzické zrcadlení je zrcadlení slovní. Znamená to, že to, co druhý řekne, vy zkráceně a svými slovy zopakujete. Můžete se u takového opakování zeptat, jestli jste informaci nebo otázku dobře pochopil.

Příklad:

Personalista / vedoucí pracovník:  Naše společnost vyrábí ... a má pobočky v .... zemích celého světa, z toho v Evropě ...., v současné době jsme jedna z nejvýznamnějších ...... na trhu a .... ... ..., o zaměstnance se staráme a snažíme se stabilizovat ... ... ... a to je důvodem, proč pouze každý padesátý zaměstnanec odchází ... z důvodů ... rodinných ... ... ...

Kandidát: Znamená to, že vaše společnost je třetí nejvýznamnější v Evropě a že vaše personální politika je tak přátelská, že máte nejnižší fluktuaci ze všech firem v oboru?

Nevěřili byste, jak lidé rádi slyší od druhých to, co sami řekli.

 

Příště si řekneme o vyjednávání o platu.

Aktuální pozice

Zobrazit všechny volné pozice
 

Mohlo by vás zajímat



Co je u nás nového

12.06.13 | Mediace: řešení sporů, konfliktů

Od loňského září platí nový nový mediační zákon, který umožňuje vyřešit spor s po více
Archiv aktualit
Ing. Dagmar Mixanová

VŠ ekonomická, Karlova univerzita, fakulta právní postgraduální studium v oboru pracovní právo, zahraniční stáže v USA (Minneapolis) a Velká británie (Reading) v oblasti řízení..[více informací]

Facebook Linked In
Kontakt
Adresa: Ječná 2/604, 2. patro
326 00 Plzeň

T: +420 733 334 534
E: dmixanova@wizardinn.cz